fringe (engl.: Rand, Franse)

Frank Heuel hat das fringe ensemble 1999 gegründet. Seitdem sind über 100 Produktionen, Projekte und Projektreihen entstanden – im In- und Ausland. Das aktuelle Kernteam – bestehend aus künstlerischem Leiter (Frank Heuel), Bühnenbildnerin und Videokünstlerin (Annika Ley), Produktionsmanagerin (Svenja Pauka), Dramaturgin und PR-Referentin (Claudia Grönemeyer) und Produktionsleiterin (Jennifer Merten) – arbeitet an der Konzeption der Projekte, Ausrichtung des Profils, Entwicklung des Spielplans und der Realisation sowie der Nachbereitung der Produktionen. Wir sind in unserem Selbstverständnis als freies Ensemble einer Kontinuität beim künstlerischen Personal verpflichtet. Insbesondere durch unsere internationalen Projekte der vergangenen Jahre, die stets echte Zusammenarbeiten zwischen Künstler*innen der beteiligten Nationen waren und sind, hat sich für uns die Bedeutung von Ensemble erweitert.

ZUHAUSE UND UNTERWEGS IM IN- UND AUSLAND

Ausgehend von unserer Homebase im Theater im Ballsaal knüpfen wir für die Produktion und Präsentation der Stücke lokale, regionale, bundesweite und internationale Partnerschaften und bauen diese kontinuierlich aus:

Lokal bestehen z.B. künstlerische Allianzen mit St. Helena – Dialograum für Kunst, Theater Bonn, LVR-LandesMuseum Bonn oder seit Kurzem mit dem Stadtmuseum Bonn und in inter- und soziokulturellen Projekten mit Bonner Bürger*innen (Internationaler SprechChor Bonn).

Regional ist das fringe ensemble partnerschaftlich vernetzt mit der studiobühneköln, der Orangerie Köln, dem FFT Düsseldorf und dem Pumpenhaus Münster.

Bundesweit mit dem theaterdiscounter wie dem TAK, beide Berlin, sowie seit Kurzem mit dem Boat People Projekt in Gießen.

International entstanden und entstehen Koproduktionen mit u.a. verschiedenen Theatern und Ensembles in Istanbul/Türkei, dem Dailes Teātris und dem Dirty Deal Teatro, beide Riga/Lettland, der Universität in Cape Coast/Ghana sowie dem Centre Espace Culturel und dem Collectif Qu’on Sonne & Voix-ailes, beide Ouagadougou/Burkina Faso. Der internationalen Ausrichtung der künstlerischen Arbeit liegt der Wunsch zugrunde, die Gesellschaft sowie Auswirkungen der Globalisierung in der künstlerischen Auseinandersetzung zu spiegeln, bzw. zu reflektieren. Der Austausch und die gemeinsame Entwicklung von Stücken und Projekten im internationalen Team – mit Autor*innen, Schauspieler*innen, Musiker*innen und Videokünstler*innen – bietet diese hierfür notwendige multinationale Folie.

DIGITALER RAUM

Seit einigen Jahren erarbeiten wir Projekte, bei denen wir in unterschiedlicher Form und Intensität digitale Techniken eingesetzt. Angefangen mit digital gesteuerter Videotechnik und Live-Schaltungen zu unseren internationalen Partnern, folgte aufgrund der Pandemie neben den live gestreamten Aufführungen die Entwicklung von interaktiven und partizipativen Formaten. Hervorzuheben ist „Map To Utopia“ – ein Projekt zur Zukunftsfähigkeit urbaner Lebensräume –, in dem wir verschiedenste digitale Elemente (App-gesteuerte Führung/Gaming Elemente/AR) nutzen und die Teilnehmenden wie Performenden in verschiedenen digitalen Räumen miteinander in Austausch bringen. „Map To Utopia“ ist im September 2021 aufgrund dieser Interaktivität auf dem internationalen Festival A Maze./ Berlin in der Kategorie „Human Human Machine“ ausgezeichnet worden.

Digitalität interessiert uns in Bezug auf die Verbindung und Ausweitung verschiedener Räume, in Bezug auf einen Transfer zwischen diesen und da, wo der Einsatz von digitalen Tools zu einem Austausch auf analoger Ebene führen kann wie z.B. in „Citizen Map“, einem Projekt im öffentlichen Raum.

HOMEBASE BONN
Unsere Heimat ist das Theater im Ballsaal in Bonn. Hier produzieren wir, von hier aus starten wir zu Arbeiten mit internationalen Partnern und bringen die im Ausland entstandenen Produktionen hierher. Seit Oktober 2017 verfügen wir über einen großen Raum mit Nebenräumen für Werkstatt und Lager in Bonn Bad-Godesberg, in dem wir proben und experimentieren, zu Diskussionen und Workshops einladen und selbst Veranstaltungen realisieren können.

GASTSPIELE UND EINLADUNGEN
Die im internationalen Zusammenspiel entstanden Produktionen zeigen wir in Bonn und u. a. in Münster, Köln, Düsseldorf, Berlin, Leipzig, im Ausland sowie auf Festivals, zuletzt z. B. beim Performing Arts Festival in Berlin, URBÄNG-Festival in Köln, İstanbul Tiyatro Festivali in Istanbul, Internationale Kulturtage Karlsruhe, Internationales FigurenTheaterFestival sowie A MAZE./Berlin-Festival.

FÖRDERER
Stadt Bonn, Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen, Kunststiftung NRW, Kulturstiftung des Bundes (Fonds Doppelpass), Beethoven Jubiläumsgesellschaft BTHVN 2020, Fonds Soziokultur, Fonds Darstellende Künste, NRW Landesbüro Freie Darstellende Künste. Seit Mitte 2019 erhalten wir die Spitzenförderung des Landes NRW.

Tickets

Tickets zu den Aufführungen und Veranstaltungen des fringe ensembles bekommen Sie bei den jeweiligen Veranstaltungsorten und an bekannten Vorverkaufsstellen.

Oder Sie fragen per Mail beim fringe ensemble an.
info@fringe-ensemble.de

Infos in english

fringe ensemble

Frank Heuel founded the fringe ensemble in 1999. Since then, over 100 productions, projects and project series have been created - at home and abroad. The current core team - consisting of artistic director (Frank Heuel), stage designer and video artist (Annika Ley), production manager (Svenja Pauka), dramaturg and PR ospecialist (Claudia Grönemeyer) and project manager (Jennifer Merten) - works on the conception of the projects, the orientation of the profile, the development of the program and the realisation as well as the follow-up of the productions. As an independent ensemble, we are committed to continuity in our artistic personnel. Especially through our international projects of the past years, which were and are always genuine collaborations between artists of the participating nations, the meaning of ensemble has expanded for us.

AT HOME AND ON THE ROAD AT HOME AND ABROAD
Starting from our home base at the Theater im Ballsaal in Bonn, we establish and continuously expand local, regional, national and international partnerships for the production and presentation of the plays:

Locally, for example, we have artistic alliances with St. Helena - Dialograum für Kunst, Theater Bonn, LVR-LandesMuseum Bonn or, more recently, with Stadtmuseum Bonn and in inter- and socio-cultural projects with Bonn citizens (Internationaler SprechChor Bonn).

Regionally, the fringe ensemble is networked in partnership with the studiobühneköln, the Orangerie Köln, the FFT Düsseldorf and the Pumpenhaus Münster.

Nationwide with the theaterdiscounter and the tak, both in Berlin, and recently with the Boat People project in Gießen.

Internationally, co-productions have taken place with various theatres and ensembles in Istanbul/Turkey, the Dailes Teātris and the Dirty Deal Teatro, both in Riga/Latvia, the University in Cape Coast/Ghana as well as the Centre Espace Culturel and the Collectif Qu'on Sonne & Voix-ailes, both in Ouagadougou/Burkina Faso. The international orientation of the artistic work is based on the desire to reflect society and the effects of globalisation in the artistic debate. The exchange and joint development of pieces and projects in an international team - with authors, actors, musicians and video artists - provides the necessary multinational foil.

DIGITAL SPACE
For some years now we have been working on projects in which we have used digital techniques in various forms and intensities. Starting with digitally controlled video technology and live connections to our international partners, the pandemic led to the development of interactive and participatory formats alongside live streamed performances. Of particular note is "Map To Utopia" - a project on the future viability of urban living spaces - in which we use a wide variety of digital elements (app-controlled tour/gaming elements/AR) and bring the participants and performers into exchange with each other in different digital spaces. "Map To Utopia" was awarded in September 2021 at the international festival A Maze./ Berlin in the category "Human Human Machine" because of this interactivity.

We are interested in digitality in relation to the connection and expansion of different spaces, in relation to a transfer between them and where the use of digital tools can lead to an exchange on an analogue level, such as in "Citizen Map", a project in public space.

HOMEBASE BONN
Our home is the Theater im Ballsaal in Bonn. This is where we produce, from where we start to work with international partners and bring productions created abroad here. Since October 2017, we have had a large space with adjoining rooms for workshop and storage in Bonn Bad-Godesberg, where we can rehearse and experiment, invite to discussions and workshops, and realise events.

GUEST PERFORMANCES AND INVITATIONS
The productions created in international collaboration are shown in Bonn and in Münster, Cologne, Düsseldorf, Berlin, Leipzig, abroad and at festivals, most recently at the Performing Arts Festival in Berlin, URBÄNG Festival in Cologne, İstanbul Tiyatro Festivali in Istanbul, Europäische Kulturtage Karlsruhe, Internationales FigurenTheaterFestival and A MAZE./Berlin-Festival.

FUNDING
City of Bonn, Ministry of Culture and Science of North Rhine-Westphalia, Kunststiftung NRW, Kulturstiftung des Bundes (Fonds Doppelpass), Beethoven Jubiläumsgesellschaft BTHVN 2020, Fonds Soziokultur, Fonds Darstellende Künste, NRW Landesbüro Freie Darstellende Künste. Since mid-2019, we have been receiving top-level funding from the state of NRW.

Frank Heuel

* 1960
Frank Heuel is the artistic director of the fringe ensemble. His productions are invited to numerous festivals. Some were developed abroad. He has staged in Latvia, the Netherlands Switzerland, Poland, Ghana and Turkey.

Theater Heute nominated Frank Heuel for “Best Young German Director “ in 2002. He was artistic director of the festivals “Theaterzwang 2002” and “Friends 2004”. In 2006, he was awarded the NRW Prize for the play “Geschichten+” (Stories+).

From 2007 to 2009, he was the artistic director of the “Club der Utopisten” at City Theater of Bonn (Theater Bonn), as well as for “Deutsche Revolutionen” (German Revolutions) in 2010 and “Wirklichkeitstest” (Reality Test) in 2011.

The debut performance of Wolfgang Koeppen’s “Das Treibhaus” in 2008 originated under his direction at the City Theater of Bonn (Theater Bonn) and, the debut performance of “Zwei Welten” (Two Worlds), which was invited to the Festival NRW Theatertreffen 2010.

Some works abroad: “Fiction Impossible“ in Latvia, ”Kirschgarten.2006” (The Cherry Orchard.2006) in The Netherlands and “Niemands Land/Ziemia Niczyja” (No One’s Land/Ziemia Niczyja) in Poland, „Black Water“ (2016, Cape Coast) in Ghana, „Lost in Language“ (2016, Istanbul) in Turkey, el al.

Recent production include: “Finnland” (Finland; Briedis, Eriksen, Kittstein, Vonder), “Der Teufel” (The Devil; Dostojewski), both together with fringe ensemble. “Ein 29. Februar” (A 29th Febuary) and “Die Spieler” (The Player; both Dostojewski) with the SchauEnsemble, Leipzig, “Niemands Land/Ziemia Niczyja” (No One’s Land/Ziemia Niczyja; Holewinska, Kittstein) with Teatr Powszechny/fringe ensemble and “Vor den Hunden” (Before the Dogs; authors from 9 european countries) with Schaubühne Lindenfels/fringe ensemble, „Macbeth over Europe“ (international production with 6 european playwrights) 2015/16. „4Projects Istanbul“ 2016/17

In 2016 – 17 fellowship in the program „artists-in-residence Istanbul“ from the Kunststiftung NRW.

www.frank-heuel.de

Press review

Die deutsche Bühne The fringe ensemble is one of the very rare examples of a free repertory theatre.

StadtRevue – Das Kölnmagazin In the best sense anti-psychological theatre, maintaining a loving and ironic distance from its characters, a mischievous charm that emphasizes the playfulness in theatre plays; the accuracy, intensity and density of a well-rehearsed ensemble.

General-Anzeiger Bonn Frank Heuel makes the material a highly rhythmic dance between clones and chatting, hesitation and trepidation.

Westfälischer Anzeiger Frank Heuel succeeds in lightweight situations, which tell of the peculiarities of the people, without needing a story.

taz. die tageszeitung Being close to life can also be political. This is shown in its best sense by the drama group, the fringe ensemble.

Münstersche Zeitung What you see, will not really coincide with what you hear. But that’s theatre; even excellent in this case.

Frankfurter Rundschau The cooperation of the fringe ensemble with Latvian actors who were almost exclusively used to straight theatre in the Stanislavsky tradition, is the proof of what potential such projects have. Frank Heuel creates within a small space repeatedly stunning images.

taz. die tageszeitung A production that catapults with force the dusty classics into the modern world of director’s theatre. An evening of inventive directing and acting techniques – in spite of its sensuality it rather appeals to the intellect.

Münstersche Zeitung The performance becomes a presentation, the play a demonstration of a reality that doesn’t know how to approach the ideal anymore, except by parody – a masterpiece of modern director’s theatre.

Bonner Rundschau Sharper, literary texts cannot be brought more exactly to the stage than by Heuel. The fringe ensemble has excellent speakers for this voice directing.

theaterimballsaal

The theaterimballsall is Bonn’s independent theatre house focusing on contemporary theatre and dance productions. Since the 2004/2005 season the artistic direction of the house is held by the two Bonner groups fringe ensemble and CocoonDance.

On the one hand the theatre is a production location and cooperation partner for an annual average of six new productions of the two ensembles. On the other hand 90-120 events of close cooperations are shown per season; in addition to its own productions there are the national and international guest performances.

Festivals / cooperations
2005 Internationales Tanz- und Theaterfestival

2005 dramatic dispatch system, cooperation with Schaubühne Lindenfels (Leipzig)

2006 scene: estland lettland litauen in nrw

2006-08 Geschichten für das neue Jahrhundert, cooperation with Forum Freies Theater (Düsseldorf) and Theater im Pumpenhaus (Münster); exchange an presentation of regional and international theatre-productions

2007 1. Internationales Bonner Tanzsolo-Festival

2008 scene: österreich in nrw

2009 2. Internationales Bonner Tanzsolo-Festival

2010 scene: ungarn in nrw

Förderer

                                          

Partner


Theater im Ballsaal, Bonn

phoenix5, Münster

Pumpenhaus, Münster

Forum Freies Theater, Düsseldorf

studiobühneköln, Köln

Schaubühne, Leipzig

Teatr Powszechny, Warschau, Polen

Valmieras drāmas teātris, Valmiera, Lettland

Local International, Bonn